Data publikacji: 26-03-2020
W związku z gwałtownym rozprzestrzeniam się wirusa SARS-CoV-2 wywołującym chorobę zakaźną COVID-19, zwaną również koronawirusem, z uwagi na ryzyko wystąpienia objawów tej choroby u każdego z nas, warto zwrócić uwagę na prawa przysługujące pacjentom w przypadku rozpoznania u nich ww. choroby.
Prawa Pacjenta zostały uregulowane w ustawie z dnia 6 listopada 2008 r. o prawach Pacjenta i rzeczniku Praw Pacjenta [dalej: ustawa o prawach pacjenta]. Pacjentem w rozumieniu ww. ustawy jest osoba zwracająca się o udzielenie świadczeń zdrowotnych lub korzystająca ze świadczeń zdrowotnych udzielanych przez podmiot udzielający świadczeń zdrowotnych lub osobę wykonującą zawód medyczny.
W przypadku wystąpienia objawów koronawirusa, Pacjent ma prawo przede wszystkim do uzyskania informacji o swoim stanie zdrowia, rozpoznaniu oraz możliwych metodach leczenia. Prawo do informacji w pełnym zakresie ma pacjent, który osiągnął pełnoletność oraz pacjent małoletni, który ukończył 16 rok życia. W przypadku pacjenta, który ukończył lat szesnaście, prawo do informacji przysługuje również jego przedstawicielowi ustawowemu.
Podkreślenia wymaga, że w obecnej sytuacji zaleca się unikanie osobistego kontaktu z innymi ludźmi, aby nie doszło do rozprzestrzeniania się wirusa, w związku z czym w pierwszej kolejności zaleca się przeprowadzanie konsultacji telefonicznych z lekarzem prowadzącym. Aktualne przepisy dają możliwość wystawienia zaświadczenia o czasowej niezdolności do pracy (L4) za pośrednictwem systemu teleinformatycznego. Do lekarza, który rozpoznał u Pacjenta koronawirusa, należy decyzja o dalszym trybie postępowania, którym najczęściej będzie natychmiastowy transport do właściwego oddziału zakaźnego Szpitala jednoimiennego.
Po dokonanym rozpoznaniu, Pacjent ma prawo do:
Na uwagę zasługuje fakt, że ze względu na nadzwyczajną sytuację niektóre prawa Pacjenta mogą zostać ograniczone ze względu na bezpieczeństwo zdrowotne pacjenta lub w przypadku prawdopodobieństwa wystąpienia zagrożenia epidemicznego (zgodnie z art. 5 ustawy o prawach pacjenta). Takim prawem jest np. prawo do obecności bliskiej osoby przy udzielaniu świadczeń zdrowotnych, prawo do kontaktu osobistego czy też prawo do skorzystania z opinii innego lekarza czy zwołania konsylium, co aktualnie może być fizycznie niemożliwe, biorąc pod uwagę całodobową pracę lekarzy.
zadzwoń
adres biura
ul. Felczaka 16/1, Szczecin
napisz