Data publikacji: 01-03-2023
E-Doręczenia zostały wprowadzone na podstawie Ustawy z dnia 18 listopada 2020 roku o doręczeniach elektronicznych, która weszła w życie 5 października 2021 r. [dalej: „Ustawa”]. Usługa e-doręczeń zakłada otrzymywanie i wysyłanie korespondencji bez konieczności korzystania z papierowej wersji dokumentów. Ponadto jest ona równoważna prawnie z tradycyjną przesyłką poleconą za potwierdzeniem odbioru. Dodatkowo ich założeniem jest usprawnienie obiegu korespondencji, przy wykorzystaniu instytucji e-Doręczeń. Istotne jest również to, że korespondencja będzie mogła być wysyłana z każdego miejsca na świecie, wystarczy tylko urządzenie z dostępem do Internetu. Ustawodawca zapewnia, że usługa jest bezpieczna, a adresy w bazie (BAE) są wiarygodne, gdyż sprawdzono tożsamość ich właścicieli. Wszelkie pisma, dokumenty i inne informacje, które zostały przesłane za pomocą e-Doręczeń, będą opatrzone datą wysłania, doręczenia oraz odczytania.
BAE (baza adresów elektronicznych) to rejestr prowadzonym przez ministra cyfryzacji. Znajdziemy w nim zarówno adresy do doręczeń elektronicznych podmiotów podlegających obowiązkowi posiadania skrzynki do e-Doręczeń, jak i również wszystkich pozostałych zainteresowanych posiadaniem własnego adresu elektronicznego.
Wpis adresu do e-doręczeń do BAE następuje automatycznie z chwilą aktywacji ADE (adresu doręczeń elektronicznych). Tym samym stanowi żądanie doręczania korespondencji nadanej przez podmioty publiczne na ten adres. Oznacza to, że od momentu wpisu do BAE cała korespondencja urzędowa będzie wysyłana na adres do doręczeń elektronicznych.
Docelowo podmioty publiczne będą nadawać korespondencje jedynie w formie elektronicznej. Zaś podmiot wpisany do KRS, jak i przedsiębiorca prowadzący działalność, wpisany do CEIDG, będzie zobowiązany do posiadani adresu do e-Doręczeń. Dodania go do BAE oraz wykorzystywania adresu do komunikacji w sprawach związanych z działalnością gospodarczą. Należy podkreślić, że przypisanie adresu do właściciela jest jednoznaczne i nie może być zmienione w ciągu całego cyklu życia adresu.
Tym samym adresem do doręczeń elektronicznych nie jest adres e-mail. Jest to natomiast indywidualnie wygenerowany adres. Każdy podmiot ma swój własny, indywidualny adres do e-Doręczeń, co zapobiega niewłaściwej identyfikacji właściciela.
Ustawa przewiduje również wystawianie dowodów wysłania i otrzymania przez wyznaczonego operatora. Zgodnie z art. 41 ust. 1 Ustawy, dowód otrzymania korespondencji jest wystawiany po:
Na dzień dzisiejszy przedsiębiorca nie jest w zobowiązany do posiadania adresu do e-Doręczeń. Jest on jedynie do tego uprawniony, jednak zwróć szczególną uwagę na poniższe terminy dotyczące obowiązku posiadania adresu do e-Doręczeń:
Wpis adresu do doręczeń elektronicznych do BAE jest równoznaczny z żądaniem doręczania korespondencji nadanej przez podmioty publiczne na ten adres.
Czy zagraniczne spółki, które prowadzą działalność w Polsce, ale nie są zarejestrowane w Krajowym Rejestrze Sądowym, będą miały obowiązek założyć adres do e-Doręczeń?
Ustawa o doręczeniach elektronicznych nie zobowiązuje takich spółek, aby miały adres do e-Doręczeń. Mówi wyraźnie o podmiotach wpisanych do KRS. Jednak spółki, które prowadzą działalność w Polsce, mogą uzyskać taki adres, jeśli mają polski Numer Identyfikacji Podatkowej (NIP).
Ponadto, jeśli np. jesteś osobą wykonującą zawód zaufania publicznego, oraz chcesz działać przez usługę e-doręczeń jako osoba prywatna, musisz założyć oddzielne adresy. Ustawodawca jasno wskazuję, że dla każdej z tych ról musi być założony osobny adres do e-Doręczeń:
Zwróć uwagę, że:
Julia Gadomska
Masz więcej pytań? Skontaktuj się z prawnikami z WGO Legal w Szczecinie: Kancelaria Prawna Szczecin.
zadzwoń
adres biura
ul. Felczaka 16/1, Szczecin
napisz